“Om mijn kennisniveau op peil te houden blijf ik continu cursussen en specialistische opleidingen volgen”, verduidelijkt Thijs. Het is de combinatie van accountant én fiscalist die hem tot een zeer waardevolle en ervaren gesprekspartner voor ondernemers in het Midden- en Kleinbedrijf maakt. Samen met de medewerkers van Smit & Partners wil Thijs voorop lopen als er gedacht wordt aan betaalbare techniek, online boekhouden en vernieuwing.
Het adviesgebied is groter, de rol van de accountant is breed. Vandaar dat Ingmar meedenkt op het commerciële vlak. Hij is de gesprekspartner als het draait om de inrichting van de administratie en hij zal in een persoonlijk gesprek advies geven over een zo optimaal mogelijke bedrijfsvoering.
“Het leuke aan het vak is de klant helpen de cijfers in goede orde registreren. Daardoor kan de klant zich focussen op de eigen specialiteit en het bedrijf in goede banen leiden.”
Een greep uit zijn werkzaamheden: uitvoeren en controleren van financiële administraties, verwerking van de bedrijfsadministratie, assisteren bij het samenstellen van de jaarrekening, online boekhouden, winstspecificaties en publicatiestukken opmaken en voorbereiden van de aangifte inkomstenbelasting (IB) en vennootschapsbelasting.
Een Assistent Accountant probeert er bij ons op kantoor altijd voor te zorgen dat de klant zo min mogelijk belasting hoeft te betalen.
Haar werkzaamheden bestaan voornamelijk uit het samenstellen van jaarrekeningen en alle aspecten met betrekking tot administraties. Denk hierbij aan onder andere: verwerken van administraties, opstellen aangiften BTW en VPB, samenstellen jaarrekeningen en opstellen publicatiestukken, tussentijdse rapportages, reviewen dossiers.
“Het gevoel van thuiskomen. Dat gevoel kreeg ik vanaf de eerste dag dat ik bij Smit & Partners mocht werken. Leuke collega’s, informele sfeer en een bedrijf met een duidelijke visie, waarbij de klant centraal staat.”
Zijn werkdag op kantoor kun je gerust divers noemen. Jesse doet bijvoorbeeld de bedrijfsadministratie voor klanten, hij verzorgt tussentijdse rapportages en de winstspecificaties aangiften BTW. Als junior assistent accountant is hij ook zeer bedreven in online boekhouden.
“De werkzaamheden waar ik me vooral mee bezig houd zijn: het verwerken van administraties; aangifte omzetbelasting en helpen bij het maken van winstspecificaties.”
Nu ziet zij de uitdaging juist bij lokale bedrijven en werkt zij met plezier bij ons accountantskantoor. Op de vraag wat zij zo leuk vindt aan haar werk, vertelt zij: “Mensen helpen door belasting te besparen. Iedere situatie is verschillend en dat maakt het werk afwisselend. Daarnaast is het mooi wanneer je een ideale situatie voor iemand voor elkaar kan krijgen met tax planning.”
Merel houdt zich bezig met fiscale aangiftes (inkomsten belasting, vennootschapsbelasting, dividendbelasting, erf- en schenkbelasting) en oplossingen opspeuren voor fiscale problematiek.
Haar werkzaamheden zijn divers en gaan verder dan de telefoon aannemen en cliënten van het welbekende kopje koffie voorzien. Zij runt het secretariaat, ondersteunt haar collega’s bij de planning en staat de accountants bij, zodat alles soepel verloopt.